Thursday, June 15, 2017

Ηλίας Βενέζης: "Ο συναξαριστής του μικρασιατικού ελληνισμού"

Ο  Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν. Σερρών σε συνδιοργάνωση με την Αδελφότητα Μικρασιατών Ν. Σερρών. «Ο Άγιος Πολύκαρπος» οργανώνει εκδήλωση με τίτλο:
"Ηλίας Βενέζης: ο συναξαριστής του μικρασιατικού ελληνισμού"
με ομιλητές
τον Χ. Λ. Καράογλου -Ομότιμο καθηγητή Νεοελληνικής Φιλολογίας Α.Π.Θ
και την κ. Κ. Καρβέλα-φιλόλογο.
    Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί  τη Δευτέρα 19 Ιουνίου 2017 στις 7.30 μ.μ. στην αίθουσα  «Γ. Χρηστίδης»  του Εμπορικού Επιμελητηρίου Σερρών.
Για το Δ.Σ
Σύλια Ζέττα                                                                      Δώρα Μπαγανά

Πρόεδρος                                                                         Γεν. Γραμματέας
Κατερίνα Καρβέλα. Γεννήθηκε στο Αίγιο και σπούδασε φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Διδάσκει φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Είναι μέλος του Εργαστηρίου Βιβλιολογίας. Συμμετείχε στο μακρόπνοο και εν προόδω ερευνητικό πρόγραμμα της αναλυτικής βιβλιογραφίας των περιοδικών λόγου και τέχνης 1901-1940, υπό την εποπτεία του καθηγητή Χ. Λ. Καράογλου. Καρπός, μέχρι στιγμής, του προγράμματος υπήρξε η τρίτομη έκδοση Περιοδικά λόγου και τέχνης: Αθηναϊκά περιοδικά, 1901-1940, τ. Α΄-Γ΄, University Studio Press, 1996-2007. Τα τελευταία χρόνια, σε συνεργασία με τον Χ. Λ. Καράογλου, ετοιμάζει τρίτομη σχολιασμένη έκδοση 550, πάνω κάτω, άρθρων και επιφυλλίδων του Ηλία Βενέζη, δημοσιευμένων από το 1924 έως τον θάνατό του το 1973.
Χ. Λ. Καράογλου. Γεννήθηκε στη Δράμα το 1946. Σπούδασε φιλολογία (με ειδίκευση της νεοελληνική φιλολογία) στο ΑΠΘ, όπου δίδαξε από το 1975 έως το 2010. Σήμερα είναι ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ. Ιδρυτής του Εργαστηρίου Βιβλιολογίας και μέλος της συντακτικής επιτροπής του επιστημονικού περιοδικού της νεοελληνικής φιλολογίας Κονδυλοφόρος. Άρθρα και μελετήματά του έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και συλλογικούς τόμους.

Κύρια δημοσιεύματα (επιλογή):


  1. Φιλολογικά τεκμήρια για την καθιέρωση της σκηνοθεσίας στην Ελλάδα (1890-1930), Ανάτυπο από το  περ.  Εντευκτήριο, τχ. 6 (Απρ. 1989) 51-71.
  2. Κ. Π. Καβάφης, [Ριμάριο]. Δημοσιευμένο και σχολιασμένο από τον Χ. Λ. Καράογλου, Aνάτυπο από το περ. Μολυβδο-κονδυλο-πελεκητής, 2 (1990) 71-123.
  3. Τρία ομόθεμα μελετήματα περί μυθολογίας: α) Μυθογνωσία και μυθοπαιδεία. Μια έρευνα για τις μυθολογίες (16ος-18ος αιώνας), Ανάτυπο από την Επιστημονική Επετηρίδα της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., Τεύχος Φιλολογίας, 3 (1993) 343–450. ~ β) Προεπαναστατικές μυθολογίες, περ. Σημείο (Λευκωσία), 1 (1992) 23–35 = Όψεις της λαϊκής και λόγιας νεοελληνικής λογοτεχνίας, 5η Επιστημονική Συνάντηση Αφιερωμένη στον Γιάννη Αποστολάκη, Θεσσαλονίκη, 1994, 188– 210. ~ γ) (Εκ)παιδευτική χρήση και χρησιμότητα της μυθολογίας κατά τον 19ο αιώνα. (Πρόδρομη ανακοίνωση), στον τόμο Το Παραμύθι και η Εκπαίδευση, Φλώρινα, 1994, σ. 169–186.
  4. «Εθνισμός και λογοτεχνική κριτική: Το αίτημα της ελληνικότητας στα χρόνια του ρομαντισμού», περ. Σημείο (Λευκωσία), 3 (1995) 61–90.
  5. Βιβλιογραφίες λογοτεχνών. Θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα, Ανάτυπο από το περ. Μολυβδο-κονδυλο-πελεκητής, 5 (1996) 73-119.
  6. Ο Παλαμάς και η «νοημοσύνη των πορτιέρηδων». Ο ποιητής και το κοινό του: Μια πολύκροτη σχέση, περ. Κονδυλοφόρος, 3 (2004) 83-104
  7. Θέατρο vs κινηματογράφος. Η υποδοχή του κινηματογράφου στην Ελλάδα (1896-1930), στον τόμο Ο λόγος της παρουσίας. Τιμητικός τόμος για τον Παν. Μουλλά, επιμ. Μ. Μικέ κ.ά., Αθήνα, Σοκόλης, 2005, σ. 83-96
  8. Από την αλληλογραφία Γιώργου Θεοτοκά – Θράσου Καστανάκη. Το χρονικό μιας φιλικής σχέσης, περ. Κονδυλοφόρος, 1 (2002) 119-173.
  9. Τρία ομόθεμα μελετήματα με τον κοινό υπέρτιτλο «Η κριτική της κριτικής»: α) «Ο Δ. Νκολαρεϊζης και η κριτική της κριτικής», στο βιβλίο: Δ. Νικολαρεϊζης, Η κριτική – προπάντων η κριτική, ό.π.  β) «Προβληματισμοί και αντιπαραθέσεις τη δεκαετία του 1920», στον τόμο Η λογοτεχνία στις αρχές του αιώνα και στον Μεσοπόλεμο, επιμ. Αλ. Πολίτης κ.ά., ΠΕΚ, 2012, σ. 83-98, γ) Η δημοσιογραφική κριτική: ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της λογοτεχνικής κριτικής (1870-1900), υπό δημοσίευση στον τόμο των πρακτικών της ΙΒ΄ Επιστημονικής Συνάντησης του Τομέα ΜΝΕΣ της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ.
  10. Από την αλληλογραφία Γ. Θεοτοκά – Ρόδη Ρούφου, περ. Κονδυλοφόρος, 8 (2009) 263-312

Βιβλία:

  1. Η αθηναϊκή κριτική και ο Καβάφης (1918-1924), Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 1985
  2. Το περιοδικό “Μούσα” (Αύγ. 1920 - Νοέμ. 1923), Νεφέλη, 1991
  3. Περιοδικά λόγου και τέχνης 1901-1940. Αναλυτική βιβλιογραφία και παρουσίαση, τόμοι Α΄-Γ΄: Αθηναϊκά περιοδικά, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 1996-2007 (συλλογικό έργο)
  4. Εκτός ορίων. 2+1 κείμενα για τον Καβάφη, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2000
  5. Βιβλιογραφία Γιώργου Θεοτοκά 1974-2002, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2004 (σε συνεργασία με τη Ναταλία Δεληγιαννάκη και την Αλκμήνη Ριζοπούλου)
  6. Γ. Κ. Κατσίμπαλης – Γ. Θεοτοκάς, Αλληλογραφία (1930-1966), «Εστία», 2008 (επιμέλεια και σημειώσεις σε συνεργασία με την Αμαλία Ξυνογαλά)
  7. Δ. Νικολαρεΐζης, «Η κριτική – προ πάντων η κριτική!», Φιλολογική επιμέλεια, σημειώσεις και επιλεγόμενα, Άγρα, 2011
Ρώμος Φιλύρας, Ποιήματα. Άπαντα τα ευρεθέντα, τ. Α΄-Β΄, Φιλολογική επιμέλεια Χ. Λ. Καράογλου - Αμαλία Ξυνογαλά, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2013.

No comments:

Post a Comment

Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση

Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.

Ζητώ την κατανόηση σας!!! Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.